Poszukiwany na rynku pracy zawód - kierunek nauczania w naszej...

Poszukiwany na rynku pracy zawód - kierunek nauczania w naszej...

Policealna szkoła dla dorosłych

Solidne wykształcenie i doświadczenie zawodowe...

Nowe kwalifikacje, nowe możliwości, nowa praca, nowe inspiracje...

e-pedagog

e-pedagog

Strona redagowana przez pedagoga szkolnego - zachęcamy do korzystania

16.11.2020r.

W związku ze stanem epidemii Zespół Poradni Psychologiczno- Pedagogicznych, chcąc służyć pomocą jak największej grupie potrzebujących, oferuje bezpłatne wsparcie  dla osób w kryzysie psychicznym. Pracownicy poradni zapraszają do kontaktu zarówno młodzież jak i dorosłych przeżywających stany lękowe związane z utratą pracy, obawą o zdrowie swoje i bliskich; osoby objęte kwarantanną oraz personel medyczny.

Można pisać na adres poradnia@tlen.pl lub umówić się na spotkanie on-line.


10.11.2020

Miło mi poinformować, że nasza szkoła przystąpiła do akcji MEN "Szkoła do hymnu” 2020. We wtorek - 10 listopada o symbolicznej godzinie 11:11 zaśpiewaliśmy wspólnie „Mazurka Dąbrowskiego”. Niestety z uwagi na trwającą pandemię, w tym roku akcja przeniosła się do sieci. DZIĘKUJĘ WSZYSTKIM, którzy przyłączyli się do akcji!

Zapraszam także do zapoznania się z ulotką "Szanuj, kochaj, chroń" ( w załączeniu)


09.11.2020r. 

https://www.coprzeczytac.pl/terapeutyczna-moc-ksiazki/

Książki mają cudowną, terapeutyczną moc. Działają uspokajająco, łagodzą napięcia, odrywają myśli od nieprzyjemnej rzeczywistości. Dlatego wykorzystuje się je w leczeniu depresji, nerwicy, a nawet raka.   

O terapeutycznej wartości czytania przekonywali już starożytni. Nie bez przyczyny nad wejściem do biblioteki w Aleksandrii widniał napis: „Lekarstwo dla duszy”. Współcześnie książki stały się ważną częścią terapii chorób psychicznych i fizycznych. W obu przypadkach cel jest jeden – poprawa samopoczucia pacjenta oraz wsparcie procesu akceptacji punktu życiowego, w którym aktualnie się znajduje. Odpowiednio dobrana lektura pozytywnie wpływa na przebieg zdrowienia. Daje nadzieję, pokazuje nowe perspektywy, motywuje do podjęcia działania.

Czytanie książek jest zajęciem intymnym. Odbywa się w ciszy i spokoju, w warunkach sprzyjających relaksowi. Podczas trwania choroby obecność ludzi i mediów wokoło może męczyć, a bezproduktywne leżenie w ciszy sprzyja zapadaniu się w czarną dziurę negatywnych myśli i wyobrażeń. Wtedy z pomocą może przyjść właśnie książka. Dobrze dobrana historia potrafi zaspokoić aktualne potrzeby, którym nie umieją sprostać bliscy. Wszystko dzieje się w głowie pacjenta, zmiana dokonuje się samoistnie, jakby przy okazji oddawania się tej przyjemnej czynności. Książka staje się nie tylko sposobem na zapełnianie długich godzin, ale także ma realną moc sprawczą, a sama lektura przynosi wymierne korzyści w postaci lepszego samopoczucia. W przypadku terapii ze specjalistami, książka może zostać omówiona i lepiej zrozumiana. Nie jest to jednak wymóg konieczny, ponieważ już sam kontakt z lekturą niesie za sobą dużą wartość.

W terapii książkami wcale nie chodzi o podsuwanie chorym literatury naukowej czy psychologicznej. Perswadowanie wprost nikomu nie sprawi przyjemności i kojarzyć się może jedynie z przymusem. Okazuje się, że najwłaściwszą drogę wskazuje nam literatura piękna i popularna – powieści obyczajowe, przygodowe, fantasy, kryminały czy romanse. Dobór odpowiedniej książki jest tu niezwykle istotny. Musi być ona zgodna z upodobaniami danej osoby i raczej nie należeć do kategorii zbytnio przygnębiających, czarnych powieści. Nie oznacza to, że mamy ograniczać się jedynie do zabawnych historyjek. Książka ma przede wszystkim odpowiadać na potrzeby chorego – w jednym przypadku może to być chęć rozrywki i szukania pozytywnych aspektów życia, w innym zaś zanurzenia się w historię podobną do własnej. Nie trzeba chyba także wspominać o dostosowaniu poziomu lektury do wieku i zdolności poznawczych człowieka. W doborze książek może pomóc biblioterapeuta – specjalista zajmujący się leczeniem poprzez czytanie, lub po prostu bliska osoba, posiadająca wiedzę na temat chorego i jego upodobań.

Książka „terapeutyczna” ma być odpowiedzią na pytanie zadane przez chorego, lekiem na jego lęki. Ich mnogość może być nieograniczona, a potrzeby drastycznie różne. Dlatego nie istnieje jedna recepta i zestaw polecanych lektur. Warto jednak zdawać sobie sprawę z rodzajów pomocy, jakie przynosi człowiekowi czytanie. U jednego chodzić może o identyfikowanie się z bohaterem, przeżywającym podobne trudności, u innego zaś o wywołanie w sobie negatywnych emocji, prowadzących do oczyszczenia i pozwalających na odreagowanie w lekturze. Książki mogą ponadto sprzyjać procesowi poznawania samego siebie, zachęcać do dialogu ze swoimi przekonaniami na temat ludzi i świata. Czytelnik w kontakcie z fabułą ma szansę także na rekompensowanie własnych braków i niejako za sprawą bohaterów, doświadczania tych samych uczuć. Ostatnie badania dowodzą bowiem, że czytanie uaktywnia odpowiednie partie mózgu odpowiedzialne za doznawanie realnych wrażeń. Czytając powieści przygodowe, nasza głowa całkowicie uczestniczy w ich przeżywaniu, dostarczając nam konkretnych bodźców. Łatwo możemy sobie wyobrazić, że dla osoby chorej ta funkcja bywa nie do przecenienia.

Żródło: https://www.coprzeczytac.pl/terapeutyczna-moc-ksiazki/


06.11.2020r.

W imieniu swoim oraz p. Małogorzaty Wadpwskiej - nauczyciela bibliotekarza, zachęcam wszystkich do wzięcia udziału w akcji charytatywnej połączonej z obchodami rocznicy odzyskania niepodległości. Warunkiem pozyskania funduszy jest zalogowanie się na stronie:

                                                    https://dyktanda.pl/dyktando-na-swieto-niepodleglosci  
 
i w dniu 11 listopada br. wzięcie udziału w  I Ogólnopolskim Dyktandzie na Święto Niepodległości (dokładne godziny zostaną ogłoszone w trakcie trwania zapisów).

O tym, do kogo trafią zebrane środki, zadecydują uczestnicy Dyktanda poprzez głosowanie. Każdy, kto rozwiąże Ogólnopolskie Dyktando na Święto Niepodległości w dniu 11 listopada 2020 r., będzie miał możliwość oddania jednego głosu. Osoby, które osiągną w dyktandzie najlepsze rezultaty, będą dysponowały zwielokrotnioną siłą głosu - tym samym będą posiadały większy wpływ na wynik głosowania. Głosowanie to odbędzie się online pomiędzy 13 a 15 listopada 2020. Głosować będą mogły wyłącznie osoby, które napiszą (rozwiążą) Dyktando na Święto Niepodległości.

Udział w przedsięwzięciu jest bezpłatny, a zapisanie się i rozwiązanie dyktanda to jedna złotówka przeznaczona przez organizatora na wybrany cel. Im więcej  osób przyłączy się do wydarzenia, tym większa pomoc trafi do potrzebujących.

Proponujemy, by nasze głosy zasiliły działającą w Częstochowie Fundację "Oczami Brata". Instytucja ta, znana z szerokiej działalności na rzecz potrzebujących, rozpoczęła w ostatnim czasie budowę Domu "Oczami Brata", w którym w przyszłości, po "odejściu" swoich bliskich,  będą mogły zamieszkać i uzyskać profesjonalną opiekę osoby niepełnosprawne intelektualnie.

Pokażmy w tym ważnym dniu ducha patriotyzmu i wspólnie pomóżmy potrzebującym! Twój głos się liczy!
Wszyscy uczniowie, którzy wezmą udział w dyktandzie i pochwalą się certyfikatem udziału (wydawanym przez organizatorów) mogą liczyć na przychylność polonisty :) i ocenę z aktywności :)


03.11.2020r.

Drodzy Uczniowie i Rodzice!

Nietypowa sytuacja dla nas wszystkich nadal trwa. Większość czasu spędzamy w domu, pozostając tylko z najbliższymi członkami rodziny. Wprowadzono wiele ograniczeń – w tym te dotyczące chodzenia do pracy, szkoły, a także spotkań ze znajomymi. Nie możemy także swobodnie rozwijać swoich zainteresowań i pasji. Ta sytuacja może wpływać na nasze samopoczucie, a co za tym idzie rodzić konflikty. W związku z tym kilka krótkich informacji na temat samego konfliktu oraz jak skutecznie konflikty rozwiązywać.

Każdy z nas doświadczył konfliktów w swoimżyciu. Statystyki pokazują, że najczęściej kłócimy się z osobami nam najbliższymi – z rodzicami, rodzeństwem, znajomymi. A w sytuacji, kiedy jesteśmy cały czas z bliskimi - o zatarg, kłótnię czy konflikt jest nietrudno i wystarczy mała iskra zapalna.

Konflikt powstaje gdy:

  • dwie strony dostrzegają niemożliwe do pogodzenia różnice (interesów, potrzeb, wartości)
  • żadna ze stron nie może osiągnąć celów bez udziału lub zgody drugiej strony
  • strony blokują realizację swoich planów

Konflikty są nieuniknione i z pewnością nie jest możliwe wykluczenie ich z życia. Pewne jest jednak, że można nauczyć się jak konfliktom zapobiegać, niwelować ich skutki i rozwiązywać z korzyścią dla obu zaangażowanych w nie stron.

Działania podejmowane przez ludzi zależą między innymi od tego, czy przedmiot konfliktu jest dla nich ważny, czy czują się dość silni, aby działać oraz jakie sposoby radzenia sobie z konfliktami preferują. Poniżej kilka z nich:

  • unikanie konfliktu  (niedostrzeganie konfliktu tak długo, jak tylko jest to możliwe, przekonywanie siebie i innych, że nic się nie wydarzyło, że nie ma żadnych sprzeczności,  odraczanie, przeczekiwanie) 
  • rezygnacja z dążeń ( poddanie się bez podjęcia walki, poddanie się po walce, przegranie walki)
  • szukanie wsparcia (odwołanie się do autorytetu w celu uzyskania wsparcia i pomocy, odwołanie się do innych ludzi w celu budowy koalicji;)
  • odwołanie się do trzeciej strony, aby rozstrzygnęła po czyjej stronie jest racja (odwołanie się do arbitra, aby rozstrzygnął spór, wystąpienie na drogę prawną)
  • podjęcie walki w celu zniszczenia przeciwnika
  • potraktowanie konfliktu jako problemu do rozwiązania

 Zasady rozwiązywania konfliktów: 

  1. Nie myśl o sobie i drugim człowieku w kategoriach walki i zwycięstwa, ponieważ w ten sposób każdy z was przegra. Najważniejszą sprawą jest skoncentrowanie się na problemie, który doprowadził do kłótni. Należy go ujawnić i rozważyć, aby móc znaleźć wyjście z trudnej sytuacji.
     
  2. Postaraj się na chwilę „zawiesić” spór, spojrzeć na siebie i drugą osobę oczami kogoś z zewnątrz, kto przysłuchuje się awanturze. Przestań mówić, policz do dziesięciu, zacznij oddychać spokojnie.
  3. Wysłuchaj spokojnie argumentów drugiej strony. Postaraj się wczuć w to, co dana osoba myśli i poddaj to analizie. Być może okaże się, że początkowo coś źle zrozumiałeś.
     
  4. Nie rzucaj słów wulgarnych, gróźb, pomówień, nie obrażaj ani nie zastraszaj drugiej strony. Używaj kulturalnego języka, nie manipuluj drugą osobą.
     
  5. Bądź szczery, autentyczny, mów jasno i prosto o tym, co czujesz, okazując innym szacunek.

29.10.2020r.

Obecna sytuacja powoduje, że w dużej mierze funkcjonujemy w wirtualnej rzeczywistości- szczególnie dzieci i młodzież. Takie portale jak Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube, Tik Tok czy Twitter to dla nich codzienność. Komentarze i polubienia pod zamieszczonymi zdjęciami czy postami stają się ważniejsze niż opinie bliskich. Dla młodych ludzi grupa i przynależność do niej są sprawą priorytetową. Ma to swoje pozytywne i negatywne strony. Bardzo częstym zjawiskiem jest tzw. hejt. Jest to zjawisko obecne nie tylko w Internecie, ale i w życiu osobistym. Polega on na negatywnych i agresywnych komentarzach w Internecie lub wrogim odnoszeniu się do jakiś tematów lub osób. Dzieci i młodzież są jednocześnie autorami hej tu i doświadczają go na sobie.

Jak objawia się hejt, jak sobie z nim radzić i jakie są konsekwencje hejtu?  Zapraszam do zapoznania się z materiałem (pliki PDF w załączeniu – dla ucznia i rodzica).


26.10.2020r.

Pandemia wpływa na wszystko. Ruszyła więc Internetowa Poradnia Kryzysowa, działająca w ramach Częstochowskiego Centrum Interwencji Kryzysowej.

W czasie rygorów sanitarnych osobisty kontakt z psychologami często jest utrudniony, a młodym ludziom w epidemicznej rzeczywistości przybyły przecież nowe potencjalne źródła stresu – czy to w związku ze zdalną nauką, czy np. zmieniającą się sytuacją życiową rodziców i napięciami, które może to powodować.  W razie kryzysu można uzyskać wsparcie przez Internet – w sposób bezpieczny, dyskretny, zaufany, profesjonalny.

Młodzi ludzie doświadczający przemocy, hejtu, dyskryminacji czy innych życiowych trudności będą mogli liczyć na pomoc psychologów i interwentów kryzysowych wysyłając mejla na adres:  pomoc@cztps.eu

Zachęcam do kontaktu!


23.10.2020r.

Drodzy Uczniowie!

Przed nami nowe wyzwania w związku z pandemią koronawirusa, a co za tym idzie - kolejne ograniczenia. Od dzisiaj cała Polska znalazła się w czerwonej strefie. Jest to trudny czas dla nas wszystkich, ponieważ ta trwająca już od kilku miesięcy sytuacja wywołuje w nas lęk, stres i niepewność.

Chociaż każdy inaczej radzi sobie z takimi emocjami, to w obliczu zawieszonych zajęć w szkole, odwołanych wydarzeń i izolacji od przyjaciół, szczególnie dzieci i młodzież muszą czuć wsparcie i miłość najbliższych. Teraz bardziej niż kiedykolwiek.

Dlatego jesli macie jakieś pytania i wątpliwości, zapraszam do kontaktu poprzez e-mail:    pedagog@ckziu.eu

Zapraszam Was także do zaglądania na stronę do zakładki e-pedagog

Życzę dużo zdrowia :)


 

Współpracujemy

Skontaktuj się z nami

Dyrekcja Centrum

42-200 Częstochowa
ul. Przechodnia 11/15
tel. +48 34 324 24 81, +48 34 324 32 20
fax: +48 34 324 17 06
email: sekretariat@ckziu.eu
elektroniczna skrzynka podawcza: ePUAP CKZiU